Έστω κι αν έχετε κάποια αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, έχετε το δικαίωμα να ταξιδεύετε με αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο, πούλμαν ή πλοίο, όπως κάθε άλλος.
Για όλους τους τρόπους μεταφοράς, έχετε δικαίωμα δωρεάν βοήθειας στους τερματικούς σταθμούς και στο εσωτερικό των οχημάτων. Δεν μπορεί κανείς να σας αρνηθεί τη μεταφορά λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας παρά μόνο για λόγους ασφάλειας ή σχεδιασμού του οχήματος ή της υποδομής.
Ταξίδι με αεροπλάνο
Στα αεροδρόμια επικρατούν οι καλύτερες συνθήκες για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Συγκεκριμένα οι εγκαταστάσεις του «Ελ. Βενιζέλος» έχουν συνολικά σχεδιαστεί με γνώμονα τα ΑμεΑ, ενώ υπάρχουν ειδικά σημεία στάθμευσης για εύκολη πρόσβαση. Η προσέγγιση, βέβαια, του αεροδρομίου μπορεί να γίνει και δωρεάν μέσω του προαστιακού. Αξιοσημείωτο, είναι πως υπάρχουν 6 σημεία, όπου προσωπικό του αεροδρομίου παρέχει την απαραίτητη βοήθεια. Στο «Ελ. Βενιζέλος» και στον Κ.Α.Θ. «Μακεδονία» τα άτομα με αναπηρία εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα.
Όσον αφορά στις αεροπορικές εταιρείες, πρέπει πάντα να ενημερώνουμε για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε κι αυτό γιατί μπορούν να μας βοηθήσουν σημαντικά τόσο στο αεροδρόμιο όσο και μέσα στο αεροπλάνο. Γενικά, όλες οι αεροπορικές παρέχουν καροτσάκι και μηχάνημα ανυψώσεως, οι σκύλοι-συνοδοί δεν πληρώνουν εισιτήριο και επιτρέπονται στην καμπίνα του αεροσκάφους, ενώ υπάρχει και δυνατότητα παροχής ειδικών γευμάτων αρκεί να σημειωθεί κατά την κράτηση.
Παροχή βοήθειας
Όταν ταξιδεύετε με αεροπλάνο, δικαιούστε δωρεάν βοήθεια. Η βοήθεια αυτή μπορεί να αφορά:
- τις αποσκευές σας
- την επιβίβαση και αποβίβαση από το αεροσκάφος
- την παραμονή σας στο αεροσκάφος κατά τη διάρκεια της πτήσης και στο αεροδρόμιο πριν και μετά την πτήση σας
- υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης εάν ταξιδεύετε με σκύλο συνοδείας
Για να έχετε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση, επικοινωνήστε με την αεροπορική εταιρεία, τον πωλητή του εισιτηρίου ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα τουλάχιστον 48 ώρες πριν από το ταξίδι σας και εξηγήστε τι είδους βοήθεια χρειάζεστε και αν ταξιδεύετε με σκύλο συνοδείας. Αυτοί θα σας δώσουν επίσης συμβουλές για το αναπηρικό σας αμαξίδιο ή άλλη συσκευή κινητικότητας και, ενδεχομένως, για τις μπαταρίες τους.
Αντίθετα, η αεροπορική εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να σας παρέχει βοήθεια για να λάβετε το γεύμα σας ή τα φάρμακά σας κατά τη διάρκεια της πτήσης. Αν χρειάζεστε βοήθεια αυτού του είδους, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια πολύωρων πτήσεων, η αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να σας ζητήσει να συνοδεύεστε από άλλο άτομο.
Προειδοποίηση
Η αεροπορική εταιρεία δεν μπορεί να σας αρνηθεί την επιβίβαση λόγω αναπηρίας ή μειωμένης κινητικότητας, εκτός εάν το αεροσκάφος είναι πολύ μικρό, υπάρχουν ανησυχίες για την ασφάλεια ή κανόνες ασφαλείας που εμποδίζουν την αεροπορική εταιρεία να σας μεταφέρει.
Χρειάζεστε επιπλέον βοήθεια;
Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα με τη βοήθεια που χρειάζεστε όταν ταξιδεύετε με αεροπλάνο ή σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής του εξοπλισμού κινητικότητάς σας, θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους αρμοδίους του αεροδρομίου ή την αεροπορική σας εταιρεία.